آنچه لازم است در ابتدا بدانیم اینست که در وهله ی نخست بعثت پیامبر و نزول قرآن واژه ای به نام الله در این کتاب خود نمایی نمیکند.
حتی آیات نخستین وحی با کلمه "ربّ" آغاز میشود:

  • اِقرأ باسم ربّک الذی خَلَق
  • بخوان بنام خدایت که بیافرید

سپس واژه الله حضورش در قرآن پررنگ تر میشود تا جائیکه تبدیل به شعار اسلام میشود:
لا اِلهَ اِلّا الله

درکتاب قرآن واژه " الله " به خداوند اختصاص دارد.
با وجود اینکه در قرآن اسامی متعددی برای خداوند مورد استفاده قرار گرفته اما واژه "الله" جامع همه اسماء و صفات الهی است.
از نظر ادبی در مورد واژه "الله" دو دیدگاه وجود دارد:
1-برخی معتقدند اسم مشتق است و با توجه به اصل کلمه برای آن معانی از جمله پناه بردن، عاشق شدن،مبهوت وحیران و سرگردان شدن،پرستیدن و فنا ناپذیر در نظر گرفته اند.
2-برخی هم معتقدند این اسم جامد است و بطور مستقل یک واژه و اسم خاص میباشد.

از نگاه منطقه ای و مربوط به جغرافیای عربستان "الله" خدای خدایان اهل مکّه بود.اگرچه عده ای معتقدند "الله" نام "بت اعظم" در میان مکّیان بود ولی شواهد تاریخی هیچ بتی را به این نام شناسایی نکرده بلکه باور درست اینست که "الله" در نگاه مردم مکّه خدای بزرگ یا همان خدای خدایان بود که فرزندانی(از جنس پسر و دختر) داشت.
نکته جالب اینجاست که در خود قرآن به این مطلب اشاره شده که اعراب مکّه "الله" را بعنوان خدای "خالق و قادر" میشناختند:

  • ولَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى یُؤْفَکُونَ
  • و اگر از ایشان بپرسى چه کسى آسمانها و زمین را آفریده و خورشید و ماه را چنین رام کرده است‏ حتما خواهند گفت الله پس چگونه از حق بازگردانیده مى ‏شوند

عنکبوت/61

پس تا اینجا روشن شد آنچه که پیامبر اسلام دعوتش را روی آن متمرکز کرد (همان الله) برای مردم مکّه کاملا شناخته شده بود.این یعنی مردم مکّه خداپرست بودند اما یکتاپرست نبودند !
در حالیکه دعوت محمدبن عبدالله ص به خدای یگانه بود.
مطلب را در پست بعدی دنبال کنید لطفاً


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها