دومین دین مورد بحث آئین بوداست:

در سخنان بودا هیچ اشاره ای به خدا و یا موجودی که خالق جهان باشد نشده است.بودا جهان را "قدیم و ازلی" میداند یعنی آغاز و پایانی ندارد.
بودا از "نیروانا" صحبت میکند.نیروانا "رهایی ،بیداری و خاموشی" است که انسان با مهار کردن غرائز و شهوات و چشم پوشی از لذتهای دنیوی به آن حالت میرسد.از نظر بودا نیروانا ثابت و ساکن و تغییر ناپذیر است،در محدوده زمان جای نمی گیرد،نامیرا و فناناپذیر است،قدرت،برکت،شادمانی و عین خیر است.بودا حتی به مفهوم عبادت و پرستش هم توجهی ندارد چون از خدا صحبتی نمیکند که بخواهد برای او آداب عبودیت و بندگی در نظر بگیرد.

اساس طریقت بودا بر مبنای "رهایی از رنج و بدبختی" است.علت این رنج هم "نفسانیات است"(غریزه،شهوت،لذت دنیوی).او پیری،بیماری و مرگ را جزو رنج میداند.شیوه بودا در رهایی از این رنج و بدبختی "عملی" است.او تهذیب و پاکی و تصفیه باطنی و توجه به نیروی ذاتی خود انسان را تنها شرط رهایی میداند.راه توقف و رهایی از رنج در اصول هشتگانه "دیدگاه درست، نیت درست، گفتار درست، کردار درست، معاش درست، کوشش درست، اندیشه درست، و تمرکز درست" میداند.
با توجه به اینکه بودا سخنی از خدا به میان نمی آورد و همه توجهات او به انسان است متوجه میشویم آئین بودا بطور کامل "انسان محور" است.
بودا از معاد و بهشت و جهنم صحبت نمیکند.او معتقد به تولدهای مکرر است(کارما)."کارما" یعنی انسان پس از مرگ دوباره به دنیا باز میگردد تا چرخه رهایی و پاک شدن را طی نماید تا به نیروانا برسد.
از نگاه بودا جهان شامل "عالم صغیر و عالم کبیر" است.عالم صغیر این دنیاست که مظروف عالم کبیر است.عالم صغیر یا این دنیا "اعتباری" است یعنی واقعیت ندارد و تا وقتی که انسان به این دنیا توجه میکند وجود دارد یعنی در ذهن خود به آن واقعیت میدهد.
"دارما" اصول بوداست.این قانون بر اساس فلسفه وجود رنج و شناخت رنج و راه رهایی از رنج استوار است که به "چهارحقیقت شریف" معروف است.
شیطان در آئین بودا "مارا" نام دارد که فریب دهنده انسان است.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها